Toenemende drukte in de huisartsenzorg

De druk op de huisartsenzorg neemt toe. De telefoon staat in de praktijken vaak roodgloeiend. De praktijken willen graag de juiste zorg geven en proberen de patiënten te wijzen op de vele manieren om zorgadvies te krijgen.

Telefoonverkeer

Een drukke dag. Er wordt met man en macht gewerkt om alle mensen die bellen te woord te staan en de enorme vraag op te vangen. De doktersassistenten beoordelen alle zorgvragen naar urgentie, prioritering en hoeveel tijd de zorgvraag kost. Met als doel de juiste zorg op het juiste moment bij de juiste zorgverlener. Door de drukte kan het echter gebeuren dat u wel eens wat langer moet wachten aan te telefoon.

Alternatieven

Wist u dat er naast telefonisch contact ook nog andere manieren zijn om het juiste zorgadvies in te winnen?

Bij alle praktijken is het bijvoorbeeld mogelijk om via het patïentenportaal (MijnGezondheid.net of Zorgonline.nl) een vraag te stellen via een e-consult of online een herhaalrecept aan te vragen. Bij de meeste praktijken kunt u via dit portaal ook zelf een afspraak maken. Kijk op de website van uw huisarts voor meer informatie.

Naast deze mogelijkheden kan er ook altijd advies ingewonnen worden via Thuisarts.nl of Moet ik naar de dokter.nlHier vindt u goede en betrouwbare informatie waardoor het soms niet eens meer nodig is om langs de huisarts te gaan. 

Spoed

Voor spoed geldt dat u beter direct uw huisarts kunt bellen. Na 17.00 uur of in de weekenden kunt u bij spoed de Huisartsenpost bellen op telefoonnummer 026 -389 96 96. Als elke seconde telt, bel dan 112